مشکلات ویژه یادگیری

ملاک های تشخیصی مشکلات ویژه یادگیری در

DSM-5

  1. A. مشکلات در زمینه یادگیری و استفاده از مهارت‌های تحصیلی، با حداقل یک علامت از علائم زیر که علی­رغم مداخله­ های‌ لازم برای حل این مشکلات، حداقل 6 ماه ادامه داشته‌اند:
  2. خواندن نادرست، کُند یا پرزحمت کلمات (برای مثال خواندن غلط تک واژه­ ها با صدای بلند یا خواندن با صدای آهسته و همراه با تردید، اغلب کلمات را حدس می‌زند و در تشخیص کلمات دچار مشکل است).
  3. مشکل در درک کردن معنای آنچه می­ خواند (یعنی ممکن است متن را به صورت درست بخواند، اما در توالی، روابط، استنتاج، یا درک معانی عمیق تر‌ متن مشکل داشته باشد).
  4. مشکلات املاء کلمات (مانند حذف، اضافه یا جایگزین کردن حروف صامت یا مصوت).
  5. مشکلات بیان نوشتاری (مانند اشتباهات دستوری پی در پی، اشکال در نقطه گذاری، ضعف سازماندهی پاراگراف ­ها و بیان نوشتاری عقاید و ایده ­های خود به صورت مبهم).
  6. مشکل تسلط بر مفهوم عدد، مبانی ریاضیاتی عدد، یا محاسبات عددی (برای مثال درک ضعیف از اعداد، مقدار و روابط اعداد؛ برای جمع کردن اعداد تک رقمی برخلاف همسالانش از مبانی ریاضیاتی اعداد استفاده نمی­کند بلکه از انگشتانش کمک می­ گیرد؛ ممکن است در وسط محاسبه، روش‌ خود را تغییر دهد).
  7. مشکلات در استدلال ریاضی (برای مثال مشکلات عمده­­ای در مفاهیم، حقایق، کاربرد یا حل مسایل ریاضی دارد).
  8. B. مهارت‌های تحصیلی متأثر از اختلال، به طور اساسی و کیفی پایین­تر از سطح مورد انتظار از سن تقویمی فرد بوده، و موجب اختلال قابل توجه در عملکرد تحصیلی، شغلی، یا فعالیت‌های روزمره می­ گردد که به وسیله آزمون‌های پیشرفت استاندارد فردی و ارزیابی بالینی جامع، تأیید می­شود. در مورد افراد 17 ساله و بزرگ‌تر، می توان از سابقه مستند درباره وجود مشکلات یادگیری مختل‌ کننده به جای ارزیابی استاندارد استفاده کرد.
  9. C. مشکلات یادگیری در طول دوران تحصیل در مقطع ابتدایی شروع می‌شوند، با این حال ممکن است تا زمانی ‌که مقتضیات لازم برای مهارت‌های تحصیلی متأثر از اختلال پیش نیاید، کاملاٌ آشکار نگردند (برای مثال، آزمون‌های زمان‌دار، خواندن یا نوشتن از متون پیچیده در یک زمان محدود و یا تکالیف درسی دشوار ممکن است مشکل را آشکار کنند).
  10. D. مشکلات یادگیری با ناتوانی عقلانی، ضعف بینایی یا شنوایی درمان نشده، سایر اختلالات روانی یا عصبی، مشکلات روانی- اجتماعی، عدم تسلط بر زبان مورد استفاده در آموزش، یا ناکافی بودن آموزش تحصیلی، به گونه­ای بهتری توجیه نمی‌شود.

توجه: چهار ملاک تشخیصی فوق باید برمبنای ترکیبی بالینی از پیشینه رشدی، پزشکی، خانوادگی، آموزشی، گزارش‌های آموزشگاهی، و ارزیابی روانی ـ تحصیلی فرد برآورده شوند.

*****

یادداشت کدگذاری: تمام حیطه­های تحصیلی و خرده ­مهارت‌هایی که مختل شده­ اند را مشخص نمایید. چنان­چه فرد در بیش از یک زمینه مشکل دارد، لازم است که هریک از این زمینه­ ها براساس شاخص ­های زیر به‌طور جداگانه کدگذاری شود.

*****

مشخص کنید:

(F81.0) 315.00 همراه با اختلال خواندن:

مشکل دقت در خواندن کلمات

مشکل سرعت خواندن یا روان­خوانی

مشکل درک مطلب

توجه: نارساخوانی (دیس­لکسیا) واژه جایگزین برای اشاره به الگوی مشکلات یادگیری با ویژگی دشواری در صحیح یا روان­خوانی، و ضعف در رمزگشایی و املای ضعیف مشخص می‌شود. اگر برای تشخیص از اصطلاح نارساخوانی استفاده می­کنید، لازم است وجود سایر مشکلات (مانند درک­مطلب یا استدلال ریاضی) را نیز ذکر نمایید.

(F81.81) 315.2 همراه با اختلال بیان نوشتاری:

مشکل املا

مشکل دستوری و آیین نگارش(نقطه­ گذاری).

مشکل وضوح یا سازمان‌ بیان نوشتاری

(F81.2) 315.1 همراه با اختلال ریاضی:

درک عدد

مشکل مبانی ریاضی

مشکل صحت یا سرعت محاسبه

مشکل استدلال ریاضی صحیح

توجه: محاسبه­ پریشی اصطلاح جایگزین برای اشاره به الگوی مشخصی از مشکلات در حوزه پردازش اطلاعات عددی، یادگیری مبانی ریاضی و انجام صحیح و سریع محاسبات است. در صورتی که برای مشخص کردن مشکلات ریاضی از اصطلاح محاسبه ­پریشی استفاده می­ کنید لازم است وجود سایر مشکلات از قبیل مشکلات در استدلال ریاضی یا صحت استدلال را هم مشخص نمایید.

*****

شدت کنونی را مشخص کنید:

خفیف: تعدادی از مهارت‌های یادگیری در یک یا دو زمینه تحصیلی دچار مشکل هستند، اما شدت این مشکلات خفیف است و ممکن است ارائه آموزش کمکی، مخصوصاٌ در طول سال تحصیلی، موجب بهبود گردد.

متوسط: مشکلات یادگیری مشخصی در یک یا چند زمینه تحصیلی وجود دارد، شدت مشکلات به اندازه­ای است که بعید است فرد بدون تدریس خصوصی و کمک تحصیلی بتواند به مهارت موردنظر دست پیدا کند. به همین دلیل ممکن است برای رسیدن به شرایط انجام درست امور، آموزش کمکی در بخشی از روز در محیط مدرسه، کار، یا خانه ضروری باشد.

شدید: مشکلات شدید مهارت­های یادگیری بر چند زمینه تحصیلی تأثیر گذاشته­ اند به گونه ­ای که فرد بدون آموزش خصوصی مداوم در اکثر سال‌های تحصیلی، قادر به یادگیری مهارت‌های لازم نیست. هرچند ممکن است علی­رغم آموزش­ های مناسب در خانه، مدرسه، یا محل کار نیز فرد قادر به تکمیل کارآمد همه تکالیف تحصیلی خود نباشد.

 *******

 به منظور دسترسی همیشگی و آفلاین به این ملاک و تمامی ملاک های تشخیصی و آماری اختلالات روانی می توانید نرم افزار اندرویدی (DSM-5) را از این سایت دانلود کنید. مصاحبه ساختاری برای اختلالات معرفی شده در DSM-5 نیز نرم افزار SCID-5 در اختیار شما قرار دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.