بیش فعالی/نقص توجه

ملاک های تشخیصی بیش فعالی/ نقص توجه در

DSM-5

  1. A. الگوی پایدار بیش فعالی،تکانشگری یا نقص توجه که موجب تداخل در عملکرد یا رشد شده و با موارد 1 و / یا 2 مشخص می‌شود:
  2. بی‌توجهی: شش نشانه (یا بیشتر) از نشانه های زیر که حداقل به مدت 6 ماه ادامه می‌یابد، با سطح رشدی فرد ناهماهنگ بوده و بر فعالیت‌های اجتماعی و تحصیلی/ شغلی وی تأثیر منفی می‌گذارند:

توجه: نشانه‌ها صرفاً رفتار نافرمانی، لجبازی، خصومت، یا ناتوانی در درک تکالیف یا دستورالعمل‌ها نیستند. برای نوجوانان و بزرگسالان (17 ساله و بالاتر) وجود حداقل پنج نشانه ضروری است.

1-1. اغلب نمی‌تواند به جزئیات توجه دقیق کند یا در تکالیف درسی، کار، و سایر فعالیت‌ها مرتکب بی‌دقتی می­شود (برای مثال جزئیات را نادیده می‌گیرد و در کار بی‌دقت است).

2-1. اغلب در حفظ توجه در تکالیف یا فعالیت‌ها یا بازی ها مشکل دارد (مثلاً در هنگام سخنرانی، گفتگو یا روخوانی طولانی دچار  مشکل در تمرکز است).

3-1. اغلب به نظر می‌رسد که وقتی مستقیماً با او صحبت می‌شود گوش نمی‌دهد(بدون وجود عوامل حواسپرتی آشکار، به نظر می‌رسد که ذهنش جای دیگری است).

4-1. اغلب دستورالعمل‌ها را نادیده می­گیرد و نمی‌تواند تکالیف درسی، کارهای و روزمره، یا وظایف کاری خود را کامل کند (مثلاً تکالیف را شروع می‌کند، اما به سرعت تمرکز خود را از دست می‌دهد و به راحتی از موضوع منحرف می‌شود).

5-1. اغلب در سازمان‌­دهی تکالیف و فعالیت‌ها مشکل دارد (برای مثال به سختی می‌تواند تکالیف پی در پی را مدیریت کند؛ در نظم بخشیدن به لوازم و وسایل خود مشکل دارد. در زمان کار، آشفته و نامنظم است؛ مدیریت مناسبی روی زمان ندارد و قرارهای خود را فراموش می کند).

6-1. اغلب از پرداختن به تکالیفی که نیازمند تلاش ذهنی مداوم (مانند تکالیف درسی) است، اجتناب می‌کند، از آنها بیزار است، یا تمایلی به انجام دادن آنها نیست (تکالیف درسی در مورد نوجوانان بزرگتر و بزرگسالان می تواند تهیه گزارش‌، تکمیل فرم‌ها و یا مطالعه مقالات طولانی باشد).

7-1. اغلب لوازم لازم برای تکالیف و فعالیت‌های خود را گم می‌کند (مانند لوازم مدرسه، مداد، کتاب‌، لوازم التحریر، کیف‌، کلید، دفتر، عینک، تلفن همراه).

8-1. محرک‌های نامربوط اغلب به آسانی موجب حواسپرتی او می‌شوند (این محرک ها در مورد نوجوانان بزرگتر و بزرگسالان، می‌تواند افکار نامربوط باشد).

9-1. اغلب در فعالیت‌های روزمره فراموشکار است (فعالیت هایی مانند انجام دادن کارهای روزمره، دنبال کسی رفتن، تلفن زدن، پرداختن صورت حساب‌ها و سرقرار حاضر شدن).

  1. بیش فعالی و تکانشگری: شش نشانه (یا بیشتر) از نشانه های زیر که حداقل به مدت 6 ماه ادامه می‌یابند، با سطح رشدی فرد ناهماهنگ بوده و بر فعالیت‌های اجتماعی و تحصیلی/ شغلی او تأثیر منفی می‌گذارند:

توجه: نشانه‌ها صرفاً رفتار نافرمانی، لجبازی، خصومت، یا ناتوانی در درک تکالیف یا دستورالعمل‌ها نیستند. برای نوجوانان و بزرگسالان (17 ساله و بالاتر) وجود حداقل پنج نشانه ضروری است.

1-2. اغلب دست‌ و پاهایش بی قرار است و در صندلی خود وول می‌خورد.

2-2. در موقعیت‌هایی که انتظار می رود نشسته باشد، اغلب صندلی خود را ترک می‌کند (موقعیت هایی مانند کلاس، اداره یا محل کار یا موقعیت‌های دیگری که ماندن در محل ضرورت دارد).

3-2. اغلب به جاهای نامناسب (یا از در و دیوار بالا) می‌رود (در نوجوانان یا بزرگسالان، ممکن است محدود به احساس بی‌قراری باشد).

4-2. اغلب از اشتغال به بازی های بی سرو صدا ناتوان است.

5-2. اغلب در حال حرکت و جنب و جوش است، انگار موتور او همیشه روشن است(برای نمونه نمی‌تواند برای مدت طولانی آرام باشد یا آرام بودن در مکان هایی مانند رستوران و مهمانی او را ناراحت می سازد. ممکن است دیگران متوجه بی قراری او شوند و دریابند که نمی توانند پا به پای او فعالیت کنند).

6-2. اغلب زیاد (بیش از اندازه) صحبت می‌کند.

7-2. اغلب قبل از اتمام سوال، جواب می دهد (مثلاً جمله های دیگران را کامل می‌کند؛ و وسط حرف دیگران می پرند).

8-2. اغلب در انتظار کشیدن مشکل دارد و رعایت نوبت برایش دشوار است.

9-2. اغلب مزاحم دیگران می‌شود (برای مثال، وسط حرف، بازی، یا فعالیت‌های دیگران می‌پرد؛ ممکن است از لوازم دیگران بدون اجازه استفاده کند و در مورد نوجوانان و بزرگسالان، ممکن است به شکل مزاحمت برای کار دیگران دیده شود).

  1. B. تعدادی از نشانه های بی‌توجهی یا بیش‌فعالی /تکانشگری قبل از 12 سالگی وجود داشته است.
  2. C. تعدادی از نشانه های بی‌توجهی یا بیش فعالی/ تکانشگری در دو یا چند موقعیت (مثلاً خانه، مدرسه، یا محل کار؛ و همراه با دوستان یا خویشاوندان و در فعالیت‌های دیگر) وجود دارد.
  3. D. نشانه‌ها موجب اختلال در عملکرد اجتماعی، تحصیلی، یا شغلی یا کاهش کیفیت آنها می شود.
  4. E. نشانه‌ها صرفاٌ در طول دوره اسکیزوفرنی یا اختلال روان پریشی دیگر روی نمی‌دهند و اختلال روانی دیگری (مانند اختلال خلقی، اختلال اضطرابی، اختلال تجزیه‌ای، اختلال شخصیت، مسمومیت یا ترک مواد) توجیه بهتری برای آنها نیستند.

*****

مشخص کنید:

(F90.2) 314.01 نوع مرکب: وجود ملاک A1 (بی‌توجهی) و ملاک A2 طی 6 ماه گذشته.

314.00 (F90.0) نوع عمدتاٌ بی‌توجه: برآورده شدن ملاک A1 (بی‌توجهی) و عدم برآورده شدن ملاک A2 (بیش فعالی- تکانشگر) ظرف 6 ماه گذشته.

314.01 (F90.1) نوع بیش فعال/ تکانشگر: برآورده شدن ملاک A2 (بیش فعالی/تکانشگری) و عدم برآورده شدن ملاک A1 (بی‌توجهی) ظرف 6 ماه گذشته.

*****

مشخص کنید:

در حالت بهبود نسبی:

نوع خفیف: تعداد کمی از نشانه‌ها  که موجب تشخیص اختلال نمی شوند، و تنها اختلال جزئی در عملکرد اجتماعی یا شغلی ایجاد می‌کنند.

نوع متوسط: نشانه‌ها یا اختلال های کارکردی بین «خفیف» و «شدید» وجود داشته باشند.

نوع شدید: تعداد نشانه‌ها بیش از تعداد لازم برای تشخیص باشند، یا وجود چند نشانه که خیلی شدید هستند و موجب اختلال محسوس در عملکرد اجتماعی یا شغلی می‌شوند.

 *******

 به منظور دسترسی همیشگی و آفلاین به این ملاک و تمامی ملاک های تشخیصی و آماری اختلالات روانی می توانید نرم افزار اندرویدی (DSM-5) را از این سایت دانلود کنید. مصاحبه ساختاری برای اختلالات معرفی شده در DSM-5 نیز نرم افزار SCID-5 در اختیار شما قرار دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.