اختلال طیف اتیسم

ملاک های تشخیصی اختلال طیف اتیسم (Autism Spectrum Disorder)در

dsm-5

  1. A. نقص پی در پی در برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی در موقعیت‌های گوناگون که بررسی پیشینه نشان می­دهد در گذشته و حال به شکل موارد زیر وجود داشته­اند (مثال‌­های ارائه شده، کلیت ندارند و صرفاٌ روشنگر موضوع هستند):
  2. نقص در رابطه اجتماعی – هیجانی متقابل که دامنه ای از نزدیکی اجتماعی نابهنجار و ناتوانی در گفتگوی ساده متقابل؛ تا کمبود ابراز تمایلات، هیجانات و عواطف و ناتوانی در شروع یک تعامل‌ اجتماعی یا پاسخ به درخواست دیگران برای ارتباط اجتماعی را در برمی گیرد.
  3. نقص در رفتارهای ارتباطی غیرکلامی لازم برای تعامل اجتماعی(که از عدم تناسب ارتباط کلامی و غیرکلامی؛ تا نابهنجاری در تماس چشمی و استفاده نامناسب از زبان بدن، درک ایما و اشاره و به کارگیری آنها و فقدان کامل حالات چهره و ارتباط غیرکلامی گسترش می یابد).
  4. کمبودهایی در برقراری، حفظ و درک روابط (که از مشکل در تنظیم رفتار متناسب با موقعیت‌های اجتماعی مختلف؛ تا دشواری در پرداختن به بازی های خیالی یا برقراری یک رابطه دوستانه و فقدان علاقه به همسالان، گسترش دارد).

شدت کنونی را مشخص کنید (تعیین میزان شدت بر پایه اختلال در ارتباط اجتماعی و الگوهای رفتار محدود استوار است).

  1. B. الگوهای رفتاری، گرایشات، یا فعالیت‌های محدود و تکراری که با حداقل دو مورد از موارد زیر (که در شرایط کنونی و یا در بررسی سابقه فرد) آشکار می‌شود (مثال‌های ارائه شده، کلیت ندارند و صرفاٌ روشنگر موضوع هستند):
  2. الگوی محدود و تکراری در حرکات، استفاده از اشیا و یا گفتار قالبی و تکراری (مانند حرکات قالبی ساده، چیدن تکراری و قالبی اسباب بازی‌ها، پژواک‌گویی و استفاده از عبارات شخصی غیرمعمول).
  3. اصرار بر یکنواختی و چسبیدن غیرمنعطف به یک شیوه؛ الگوهای رفتار کلامی یا غیرکلامی تشریفاتی (مانند ناراحتی شدید از تغییرات جزئی و جابه جایی وسایل، الگوهای تفکری خشک، تشریفات خاص در بیان تبریک، عبور همیشگی از یک مسیر خاص یا وعده ­های غذایی تکراری و یکسان).
  4. تمایلات بسیار محدود و پایدار که از نظر شدت یا تمرکز نابهنجار است (مانند دلبستگی عمیق یا دل­مشغولی به اشیای غیرعادی).
  5. واکنش‌پذیری زیاد یا کم به دروندادهای حسی یا تمایلات غیرعادی نسبت به جنبه‌های حسی محیط (مانند بی‌تفاوتی آشکار نسبت به درد، تغییرات دما؛ پاسخ نامطلوب به صداها یا بافت‌های خاص، بوییدن یا لمس کردن بیش از حد اشیا، شیفتگی دیداری به نورها یا حرکات).

شدت کنونی را مشخص کنید (تعیین میزان شدت بر پایه اختلال در ارتباط اجتماعی و الگوهای رفتار محدود استوار است).

  1. C. نشانه‌ها باید در اوایل دورۀ رشد وجود داشته باشند (اما ممکن است تا وقتی مقتضیات اجتماعی فراتر از توانایی‌های محدود نباشند، به‌طور کامل آشکار نشوند و یا راهبردهای آموخته شده در سنین بالاتر، آنها را پنهان کرده باشند).
  2. D. نشانه‌ها موجب اختلال قابل ملاحظه بالینی در عملکرد کنونی اجتماعی، شغلی، یا دیگر زمینه‌های مهم عملکردی ایجاد می‌کنند.
  3. E. این اختلالات با ناتوانی عقلانی (اختلال عقلانی رشدی) یا تأخیر کلی رشد، بهتر توجیه نمی‌شوند. ناتوانی عقلانی و اختلال طیف اوتیسم اغلب همراه با هم روی می‌دهند؛ برای ارائه تشخیص‌های همزمان با اختلال طیف اوتیسم و ناتوانی عقلانی، ارتباط اجتماعی باید پایین‌تر از سطح مورد انتظار برای رشد کلی باشد.

توجه: برای افرادی که براساس DSM-IV تشخیص اختلال اوتیستیک، اختلال آسپرگر، یا اختلال رشد فراگیری که به‌گونه دیگری مشخص نشده است، دریافت نموده اند باید تشخیص اختلال طیف اوتیسم داده شود. افرادی که کمبودهای محسوسی در ارتباط اجتماعی دارند، اما نشانه‌های آنها به گونۀ دیگری ملاک‌های اختلال طیف اوتیسم را برآورده نمی‌کنند، باید برای اختلال ارتباط اجتماعی (عملی) ارزیابی شوند.

*****

مشخص کنید:

همراه با اختلال عقلانی یا بدون اختلال عقلانی

همراه با آسیب زبان یا بدون آسیب زبان

مرتبط با بیماری جسمی یا ژنتیکی شناخته شده یا عوامل محیطی

یادداشت کدگذاری: برای مشخص کردن بیماری جسمی یا ژنتیکی مرتبط از کد (کدهای) اضافی استفاده کنید).

یادداشت کدگذاری: برای مشخص کردن اختلال (اختلالات) عصبی – رشدی، روانی، یا رفتاری از کد (کدهای) اضافی استفاده کنید).

مرتبط با اختلال عصبی رشدی، اختلال روانی، یا سایر اختلالات رفتاری

همراه با کاتاتونی

(یادداشت کدگذاری: برای اشاره به وجود کاتاتونی همزمان، از کد اضافی 293.89 (F06.3) کاتاتونی مرتبط با اختلال طیف اوتیسم استفاده کنید).

*****

سطوح شدت اختلال

سطح 3 (نیازمند کمک بسیار زیاد)

ارتباط اجتماعی:  کمبود شدید در ارتباط های کلامی و غیرکلامی موجب اختلال شدید در عملکرد و محدود ساختن تعاملات اجتماعی شده است. فرد با گفتار نامفهوم و کلمات محدود خود یک ارتباط را به ندرت آغاز می کند و وقتی این کار را انجام داد تنها به نزدیکی و چسبیدن غیرعادی بسنده کرده و به نزدیکی های اجتماعی مستقیم پاسخ می دهد.

رفتارهای محدود و تکراری: رفتارهای غیرمنعطف، مشکل شدید در سازگاری و رفتارهای محدود و تکراری

سطح 2(نیازمند کمک زیاد)

ارتباط اجتماعی: کمبودهای محسوس در مهارت­های کلامی و غیرکلامی اجتماعی علی رغم کمک های دیگران، پاسخ اندک یا نابهنجار به تماس های اجتماعی.

رفتارهای محدود و تکراری: رفتارهای خشک و غیرمنعطف و دشواری در سازگاری، رفتارهای تکراری در حد مشهود

سطح 1(نیازمند کمک)

ارتباط اجتماعی: کمبود در تعاملات اجتماعی موجب اختلال قابل ملاحظه شده است

رفتارهای محدود و تکراری: انعطاف­ ناپذیری رفتاری موجب اختلال قابل ملاحظه­ ای شده است.

 *******

 به منظور دسترسی همیشگی و آفلاین به این ملاک و تمامی ملاک های تشخیصی و آماری اختلالات روانی می توانید نرم افزار اندرویدی (DSM-5) را از این سایت دانلود کنید. مصاحبه ساختاری برای اختلالات معرفی شده در DSM-5 نیز نرم افزار SCID-5 در اختیار شما قرار دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.